Poprzedni temat «» Następny temat
Kurs TGF'a #1
Autor Wiadomość
xpeu
Administrator


Wiek: 28
Dołączył: 17 Wrz 2005
Posty: 7
Skąd: Tychy
Wysłany: 2005-10-01, 20:38   Kurs TGF'a #1

Witam. Ten kurs będzie takim zapoznaniem się z TGF'em. No to zaczynamy... Najpierw przydało by się uruchomić TGF'a (ze skrótu na pulpicie, lub z katalogu z Gfactory). Po uruchomieniu programu pojawi nam się mniejwięcej coś takiego:

Obrazek 1

To jest tzw. "Edytor Scenariusza" (Storyboard Editor). Tu będziemy wstawiać tzw. "Ramki", czyli plansze do naszej gry. Możemy zmienić ich rozmiar, kolor tła, nazwę, dodać hasło do tego poziomu itp. Kliknijcie teraz na cyferkę po lewej stronie ramki (1). Uruchomi nam się "Edytor Poziomów" (Level Editor).

Obrazek 2

W tym edytorze mamy już więcej pracy. To właśnie tu wstawiamy wszystkie obiekty, które będą występować w grze (tła, obiekty aktywne, obiekty edycji, pliki INI, przyciski itp). Obiekty te wybieramy z pola po lewej górnej stronie ekranu. Pisze tam "Obiekty Poziomu" (Level Objects). Po kliknięciu na strzałkę po prawej stronie tego pola, pojawi nam się lista tzw. "Bibliotek" (Libraries) z obiektami, które możemy wykorzystać w grze. Wybierz teraz jakąś bibliotekę klikając na nią. Co się stało? Po lewej stronie ekranu pojawiły się obiekty tej właśnie biblioteki. Aby wybrać obiekt i wstawić go do naszego poziomu, musimy na niego kliknąć, a potem kliknąć gdzieś na naszym poziomie (wybierz obiekt z pod "takiego ludzika". To jest obiekt aktywny). Wtedy obiekt pojawi się na ekranie. Teraz kliknij na niego prawym przyciskiem myszy. Pokaże Ci się lista. Wyjaśnię teraz po kolei (od góry do dołu) co oznacza każda opcja:

1) Ruch (Movement) - tutaj nadajemy ruch dla obiektu. Jest 6 typów ruchu: ruch za pomocą myszy (Mouse Controlled), ruch 8 kierunkowy (Eight Directions), ruch platformowy (Platform), ruch samochodowy (Race Car), ruch po ścieżce (Path Movement) i ruch odbiającej się kulki (Bouncing Ball).
2) Widok (View) - tu możemy ustawić, czy obiekt ma się znajdować, pod jakimś obiektem, czy na wierzchu itp.
3) Opcje Obiektu (Object Preferences) - tutaj można ustawić takie rzeczy jak: przezroczystość obiektu (od 0% do 100%), odwrócenie kolorów, przewijanie z obszarem gry, grupy obiektów itp. Więcej o tym będę pisał w następnych kursach. Na razie nie jest to bardzo ważne.
4) Edytuj Animację (Edit Animations) - oto główny i bardzo ważny element obiektu aktywnego. Tutaj są animacje obiektu! Dzielą się na kilka części (skakanie, bieganie, chodzenie, strzelanie, ginięcie itp). Później o rysowaniu, teraz tylko takie objaśnienie.
5) Zmień Nazwę Lub Ikonę (Edit Name And Icon) - tu zmieniamy nazwę obiektu, i dajemy mu ikonę, którą będziemy widzieć w tzw. Edytorze Zdarzeń (Event Editor), o którym później.
6) Nowy Obiekt (New Object) - tu tworzymy nowy obiekt [Aktywny (Active), Tło (Backdrop) i Szybkie Tło (Quick Backdrop). Więcej o tych elementach później.
7) Rozmiar (Resize) - tu zmieniamy wielkość obiektu.
8) Wyrównaj (Align) - tutaj wyrównujemy obiekt do danej części poziomu. Możemy wyrównać do: Góry (Top), Dołu (Bottom), ¦rodka (Center In Playfield), Lewej Strony (Left) i Prawej Strony (Right).

No to tyle na razie o Obiekcie Aktywnym. W późniejszych kursach powiem, jak tworzyć własne biblioteki graficzne i jak tworzyć własne obiekty.

No to teraz pora na pokazanie "Prawdziwego Serca" TGF'a... A chodzi tu, o wspomniany wyżej Edytor Zdarzeń (Event Editor)... Kliknij na górze na pasku na "Okno" (Window) i wybierz Edytor Zdarzeń (Event Editor). Przeniesiesz się do tego właśnie edytora.

Obrazek 3

Na pierwszy rzut oka, edytor wydaje się trudny, ale można się do niego powoli przyzwyczaić. Dobrze, co ja tu będę pisał... Powiem, że edytor ten działa na zasadzie: JEŻELI CO¦ SIĘ DZIEJE ---> ZRÓB CO¦. Tzn. Jeżeli np. Obiekt "Piłka" koliduje (collision) z Obiekt "Drzwi" ----to----> Obiekt "Drzwi" ZNISZCZ.
Coś takiego... Pobawcie się trochę TGF'em. Popróbujcie coś zrobić... Nie martwcie się, gdy coś Wam nie wyjdzie - ja też tak się uczyłem... A teraz najważniejsza część kursu - Zrobimy prostą GRĘ!!!
Teraz nie będę pisał tak: "Kilknij tu, aby uruchomić edytor itp..." Nie będę pisał już tak bardzo szczegółowo. No to do dzieła!

Odpal TGF'a i włącz edytor poziomów. Wstaw jakiś Obiekt Aktywny, który będzie naszym bohaterem i jakąś piłkę, od której będziemy uciekać... Gdy już wstawisz, daj ruch odbijany dla piłki i ustaw jej szybkość (Speed) na 50. Dla bohatera daj ruch 8 kierunkowy. Możesz wstawić jakieś tło, aby ładniej wyglądało. Teraz przejdź do Edytora Zdarzeń i kliknij na Nowy Warunek (New Condition). Pojawi się okienko z obiektami (więcej o nich w następnym kursie). Kliknij podwójnie na naszej piłce, i wybierz opcję Pozycja (Position) i potem Testuj Pozycję (Test Position). Zaznacz wszystkie strzałki, które wychodzą z poziomu (Lewo, Prawo, Góra, Dół) i naciśnij OK. Pojawi nam się linijka i kratki pod obiektami, w które będziemy wstawiać zdarzenia. Kliknij na kratkę pod Obiektem "Piłka" i wybierz Ruch (Movement) i potem Odbij (Bounce). Teraz po tym zdarzeniu, piłka nie wyleci poza obszar gry, tylko się odbije. Teraz znów kliknij New Condiction (Nowy Warunek) i kliknij podwójnie na naszego bohatera i daj mu identyczne zadanie, czyli Position (Pozycja) i potem Test Position (Testuj Pozycję) i wybierz te same strzałki (góra, dół, lewo, prawo) i pod kratką (już w innej linijce) bohatera wybierz Ruch (Movement) i potem Odbij (Bounce). Bohater też nie będzie mógł wyjść poza obszar gry. Teraz daj znów Nowy Warunek i kliknij podwójnie na Twoim bohaterze. Wybiesz Kolizje (Collisions), potem Inny Obiekt (Another Object) i wybierz naszą piłkę. No i pod kratką takiej "kliszy" daj zdarzenie Zakończ Grę (End Game)...

No i teraz możesz przetestować grę klikając na Kliszę ze strzałką na górze po prawej stronie. I masz mini grę!

Do zobaczenia w następnej części kursu !!!

Kurs został napisany przez Fino25...
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template modified by Mich@